lördag 5 maj 2012

Internationella Star-Wars-dagen

Jag läste i tidningen idag att det igår (4 maj) var den internationella Star-Wars-Dagen. "May the Fourth be with you." Hur kan jag ha missat detta? Hade jag vetat det hade jag nog försökt uppmärksamma det litet - en liten utställning om Star Wars-böcker på biblioteket hade säkert uppskattats av många. Jag vet inte hur många stora och färgglada faktaböcker om Star Wars vi har, men de lånas ständigt.
Och på kvällen här hemma skulle vi ju ha sett någon av Star Wars-filmerna - de kan man se om hur många gånger som helst, tycker jag. Vi är ena riktiga Star Wars-nördar i vår familj. Möjligen att jag inte vill se om den tredje i serien (allts den sjätte som gjordes - det där är väldigt förvirrande). Ja alltså den där Anakin faktiskt blir ond och Darth Vader. Jag tycker den är så ohyggligt sorglig och klarar inte riktigt av att se den igen.

Nåja, nu har jag i alla fall uppmärksammat Star-Wars-dagen lite, fast en dag försent.

Det är märkligt och irriterande, tycker jag, när man möter människor som inte har sett någon Star Wars-film, inte är intresserade och liksom stoltserar med det! "Ja, jag har då aldrig sett någon av de där Star Wars filmerna. Skulle aldrig falla mig inte, jag förstår inte vad som skulle vara så intressant med det." OK - jag förstår att alla inte kan vara intresserade och roade av samma saker som jag (fast det har tagit mig 44 år att komma till insikt om detta...) - men jag stör mig på tonen av duktighet liksom, precis som att det är något farligt eller moraliskt förkastligt som de hållit sig ifrån. Och om det är vuxna som på något sätt arbetar med barn/unga så har jag svårt att förstå att man inte ens är lite nyfiken på något som är så stort och viktigt för många barn (och vuxna för den delen). Även om man inte gillar det kan man väl kolla på det så man vet vad det handlar om?

2 kommentarer:

  1. Karin Valastig5 maj 2012 kl. 22:49

    Star Wars dagen må vara internationell, men ni kan väl ha en lokal dag i Klågerup. Star Wars är alltid kul, både för barn o vuxna.

    SvaraRadera
  2. Bra idé! May the Fourth (of June?) be with you kör vi på i Klågerup.

    SvaraRadera