tisdag 23 oktober 2018

Vissa dagar på jobbet är helt enkelt lite bättre än andra dagar på jobbet.

Jag har haft en ovanligt bra start på arbetsveckan - vi åkte iväg med jobbet på studieresa till Danmark. Själva studerandet och tänkandet bestod i att besöka först Ballerups bibliotek och sedan nästa dag Helsingörs bibliotek och givetvis också få höra mycket om hur de jobbade där, biblioteksplaner, marknadsföring, organisationer, strategier och annat intressant som vi ska ta med oss "hem". Plus att åtminstone jag blev helt grön av avundsjuka för sånt som ett fantastiskt sagorum, för berättarrekvisita som hängde i långa rader på en vägg, både handdockor och större utstyrslar. Typ får. Och drakar. Och korpar. Alltså... ååååh! Eller för läsfåtöljer i tidskriftsavdelningen med utsikt över hamnen och Kronborgs slott.

Bibliotekspersonal på vift. Förträffligt trevliga personer.

Här sitter jag i en av läsfåtöljerna på tidskriftsavdelningen Helsingörs bibliotek. (Nej, det är inte jag som bär rutig skjorta. Herr Skjorta bara råkade komma med på bild.)

Det här är skylten på dörren in till sagorummet i Helsingör!

Ifall man skulle behöva agera får.

Men! Långa studiebesök i Danmark i dagarna två innebär övernattning! Och - yej! - vi bodde på Skodsborg kurhotell. Med spa-avdelning! En stor spa-avdelning! Det fanns bassänger med turbostrålar som masserade axlarna, eller ryggen, eller (om man lutade sig mot ett särskilt räcke) fötterna. Det fanns fotbadsavdelning. Det fanns ångbastu, mild-bastu, tuffare bastu, bastu med bildskärm med avslappningsövningar, saltgrotta (som mest luktade gammal källare), infrarödsbehandlingsavdelning, fler bassänger, regnhimmel, iskall regndusch ifall man nu kände för en iskall regndusch när man kom ut ur tuff-bastun. Det fanns vatten med apelsin att dricka, vatten med några odefinierade gröna blad, vatten med kolsyra och vatten som bara var vatten och inte försökte göra sig till alls. Och te. Och hala golv. Och krossad is i ett krossad-is-med-skopa-skåp ifall man nu kände en obändig lust att hälla krossad is över ryggen. Det gjorde jag inte. Annars testade jag nog allt, vissa saker flera gånger.


Jag badade tills jag var halvt uppblött och väldigt, väldigt ren. Då gick jag upp till hotellrummet (och duschade också, för säkerhets skull)(det var dessutom ett väldigt fint badrum)(jeezus vad jag är lättimponerad) innan det var dags för middag. Mmmmmm-middag.


Tusen intryck, spa-badande tills huden blev skrynklig, och så all denna goda mat. Med vin. Då var det förstås godnatt typ vid 22. Jag var trött. Men om jag nu inte hade varit det? Jo, då kunde jag djupdyka i den speciella kuddmenyn som fanns på rummet. Helt förutom de tre olika kuddarna som redan fanns i sängen, alltså.



Även om nu ingen av de tre befintliga kuddarna (utan lavendeldoft) egentligen tilltalade min kräsna lekamen så spelade det ingen roll - jag tog den som var ungefär i mitten och somnade som en gris.

Imorgon är det en helt vanlig onsdag. Med matlåda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar