onsdag 31 oktober 2018

Julprydnader vi minns

Idag var det dags för en av mina och barnens allra viktigaste traditioner: att ganska sent på eftermiddagen (så att det säkert krockade med middagen) åka till Vellingeblomman för att se på Halloweenutställningen. Traditionen bjuder också att vi ska ta en fika efteråt, och att vi ska upptäcka att caféet är fullt så att vi inte får plats, eller att caféet har bytt plats (men fortfarande har fullt och lång kö till kassan), och att jag ska muttra över hur bra det var det året caféet hade fått ny och stor lokal men hur den lokalen nästa år enbart hade matservering, och så ska vi alla tre sitta och sucka över det ganska trista brickinnehållet i vår snordyra fika i det överfulla caféet. Sedan ska vi stå trekvart eller så och lukta på alla doftljus i den där scented-wax-avdelningen innan vi tråcklar oss ut från parkeringen samtidigt som alla andra också gör det.

Det är tradition.

I år bröts den av följande inslag:
 - caféet låg kvar där det låg förra gången OCH hade fått mycket större yta OCH hade ett större utbud, dessutom med italiensk glass. Så vi hittade raskt ett bra bord och satt och suckade över hur GOTT allt var med kokospaj, glass, gott kaffe och varm choklad. Jag kände mig nästan blåst på mitt eget muttrande.
- vi hittade inte doftljusen, men upptäckte att tomteutställningen öppnat redan idag så förirrade oss in dit länge. Väldigt länge. Upptäckte nya världar inom juldekorationsområdet, så som Avdelningen För Isbjörnar (där Erik inte kunde motstå att köpa ett isbjörnshuvud att sätta upp på väggen)(alla isbjörnar påminde starkt om vår käre grann-samojed Murre) med eller utan röda sidenband runt halsarna, Avdelningen för Julgåsar (va, visste inte ni heller att de fanns??) för att inte tala om Avdelningen för Julpingviner. Jodå. Sedan höll vi på att dö när vi (jadå, vi var fortfarande kvar på julutställningen) kom till Avdelningen för Rosa Lamor jämte Avdelningen för Hjort- eller Älgdjur Iförda Balettkjolar. Jag riktigt kände hur julstämningen spritte i mig.



Isbjörnssamojeden visade sig dessutom vara närsynt.
Men sedan återgick vi till traditionsenliga Att Tråckla Sig Ut Från Parkeringen Samtidigt Som Alla Andra Gjorde Det (fast Erik körde så jag kunde ägna mig åt muttrande över alla som inte bar reflexer)(det hade inte vi heller när vi strax innan gick till vår bil men det är en helt annan sak) varpå vi körde till apoteket i Vellinge för diverse inköp. Och varpå jag lyckligt upptäckte en folksamling som stod och väntade på en Pokemon Go-raid för level 5 Giratina. Jag anslöt, vi tog raskt ner bossen, och jag fångade den.


En mycket bra dag. Jag är dessutom nu ägare av en rosa peruk (som jag ska ha på jobbet)(NEJ jag har inte bytt jobb)(NEJ jag ska inte bära den i lånedisken)(jag ska spela Gafsan i en kort Mumintrollstablå vi ska ha som en del av Ystads gemensamma julkalender)(jag lär återkomma om detta så fler detaljer kommer)(Gafsan har en (1) replik så jag kommer nog klara av det här)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar