onsdag 17 oktober 2018

Hårsnoddar, järnvägsbommar och annat sånt.

Jag försöker åka buss och tåg till jobbet i Ystad nu så mycket det går. Visst går det OK snabbt att köra dit via E65, men jag är så himla less på att köra bil nuförtiden och vara nervös för allt vad älgar, hjortar, opålitliga medbilister och elaka vädergudar kan hitta på, på vägen, vid sidan av vägen och på och/eller i min bil. Så att sitta på en buss, läsa Sydsvenskan på telefonen och låta någon annan köra är jätteskönt. För att inte tala om att därefter sätta sig på tåget en halvtimme med en bok!

Men det ska ju funka med tider och livet också, och idag var det en sån där dag där jag inte fick ihop det (om inte förmiddagen ägnades åt diverse kollektivtrafikåkande och lunchen uteblev). Förmiddagen satt jag nämligen mestadels vid mitt skrivbord på Ystad stadsbibliotek och studerade mässprogrammet för den mässa jag ska gå på i Malmö torsdag och fredag, och så satt jag med på APT någon timme och fick höra om bokmässerapporter och e-bokstrender. Jag hann också med att läsa en artikel om högläsning och äta en kryddig fiskgryta innan jag i god tid körde till Trelleborg för en (håll i er nu pga långt ord) skolbibliotekssamordnarenätverksträff. "I god tid" som lyckades bli "15 min sen" pga att jag missade att svänga av i rätt rondell, och i nästa rondell pågick det någon slags upprörande trafikincident (nog inte olycka men typ nästan-olycka eller kanske en felparkerad dinosaurie eller vad vet jag - trafiken stockade sig och folk började göra mystiska undanmanövrar och u-svängar) som tvingade ut mig på en onödigt krånglig felkörar-omväg-detour runt halva Trelleborg och gjorde mig missnöjd med livet.
När skolbibliotekssam...etc etc-mötet var nästan klart fick jag köra lite bil igen och nästan (tack, järnvägsbommarna, ni kunde inte väntat 5 sek??) hinna i tid till frisörstid i Svedala där frisör Therese gjorde mitt hår lite brunare och ospretigare och allmänt mer välfriserat och fönblåst, varpå jag raskt pajade alltihop genom att sätta upp håret med en trist hårsnodd och åkte hem för att äta potatis-rotfrukts-baconsoppa som oäkte maken hackat och kokat ihop.
Mmmmm tyckte jag,  ... tyckte barnen och kompletterade med mackor. Tjoho, tyckte maken och satte sig sedan i sin bil för att trotsa hjortar och älgar och bilköer och myror och allt vad det är på vägarna för att köra till Höör eller eventuellt Hörby (något Hö... i alla fall), sitta med på någon typ av orienteringsföreningsbestämmarmöte och äta smörgåstårta.

Vilket ju alla vet innehåller oändligt mycket mer majonnäs och klägg än vad potatisrotfruktsbaconsoppa gör.

Vad hade jag egentligen tänkt skriva om idag? Har ingen aning. Nu fick ni ta del av min onsdag i stället. Förresten, viktigt just nu i mitt liv: att generation IV i Pokemon Go släpptes igår kväll, så nu finns det nya pokisar att fånga. Jo, det är viktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar