lördag 27 oktober 2018

Födelsedagsrapport

Igår fyllde jag år, och det var en bra dag. Egentligen började den redan kvällen innan, då jag och resten av familjen skippade den citygrossmatkasse-maträtt som stod på menyn (någon först stekt och sedan puttrad kyckling som med ris gav 7 sp)(sp som i smartpoints, jag är inne i en viktväktarperiod)(fast just den här veckan fick den pausas pga Danmarksresa och Bornholmsresa och... ja, födelsedag. Hur bra Viktväktarna än är så kan de hålla sig lugna denna enda dag, i alla fall?)(var var jag nu??)... och lät Jensen's Boefhus bjuda oss på middag i stället. Vi har kommit fram till att Jensen's Boefhus är lite som McDonalds, fast med biff. Och såser i pyts i stället för i plastburk. Nå - ibland tränger kroppen till stekt kött, friterad potatis och whiskysås, och eftersom vi alltid firar våra födelsedagar med att gå på restaurang så fick Jensens äran den här gången.


Anledningen till att vi tjuvstartade min födelsedag redan kvällen innan var att jag och Håkan igår tog en semesterdag, och satte oss på färjan mot Bornholm för en orienteringshelg. Vi har gjort det varje höst nu ett tag, och det är ganska många som gör som vi: Bornholm Höst Open är en stor tävling med många deltagare. Men våra barn tyckte av outgrundliga anledningar att de hade bättre saker för sig än att springa i bornholmsk skog i höstregn och rusk, så de stannade hemma.

Så, födelsedag, alltså. Med bokläsning, bokläsning och ännu mer bokläsning. Med ätning av danska ostbågar (de var OK men inte mer än OK. Knastret var rätt men inte smaken.) och allehanda danska bakverk (de kan det där med smördeg, danskarna - lär de sig det redan på hemkunskapen i skolan?)



Och så sprint-orientering på de små gatorna och bakgårdarna i Svaneke. Vansinnigt roligt, och vansinnigt svårt. Själva samlings- mål och startområdet låg otroligt vackert nere i en havsvik i Svaneke:



Och jag kom trea i min klass med 16 deltagare så jag kände mig helt förträfflig.

Middag, då? Nja. Det blev den där först-brynta-sedan-puttrade-kycklingen med ris och svamp och paprika och något annat, och den smakade mest... ingenting alls. Tur vi hade godis kvar. Rätt mycket godis.

Idag har vi varit i en skog söder om Hasle på västra sidan av Bornholm. Jag har sprungit - Håkan har stått kvar vid tävlingsplatsen i regnet och varit synd om eftersom hans vad/hälsena/eller-vad-det-är bråkar med honom och inte alls tyckte om sprint i Svaneke utan packade ihop och tackade för sig efter femte kontrollen. Så idag kunde han knappt gå. Men jag sprang, alltså. Delar av banan gick längs med havet där det regnade, blåste, gick höga vågor och var helt spektakulärt vackert (och svårorienterat).

Ikväll blir det restaurang - något familje-boefhus-pizza med danskt namn invid kyrkan i Allinge. Det blir nog bra. Jag ska inte äta kyckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar