tisdag 2 maj 2017

Kolla! Det går att se vad som finns inne i ugnen!

I avdelningen "Saker jag definitivt borde göra oftare" har vi nu kommit till avsnitt 38: Göra ren ugnen. 

Alltså. Om en bara kunde få tummen ur och göra det där med lite kortare mellanrum hade det inte varit så infernaliskt svårt att få bort den fastbrända, feta och äckliga skiten. Ja, ja, jag känner till diverse fina husmorstips typ smörj in med såpa och sätt ugnen på 100 grader ett tag eller vad det är, strö ut bikarbonat, smörj med det här och strössla med det där... men allt det där funkar ju oh så mycket bättre om det görs medan man fortfarande kan skåda ugnsbotten? Om det inte luktar brända pommes så fort ugnen sätts på 225 grader? Om det faktiskt går att se om gratängen bubblar och är färdig genom att kolla genom ugnsluckan i stället för att behöva öppna luckan för att titta in i ugnen?

Den här gången gav jag alla husmödrar och deras tips på båten, och hittade en sprayflaska som jag köpt för länge sen (men nog aldrig använt) med så starka kemikalier i att varningstexten tog upp halva förpackningen. Plasthandskar nämndes flera gånger. Jag sprayade och torkade. Sprayade och torkade. Funderade över hur länge sedan det var jag gjorde detta senast. Risken för att länsantikvariatet eller vad de nu kan tänkas heta skulle höra av sig var överhängande.... arkeologer kunde förväntas välla in och stoppa mitt arbete eftersom lämningarna i ugnen var alltför historiskt intressanta för att bara tas bort: "Här ligger en lasagnerest från 1873 vi nog vill undersöka närmare innan du kommer med din trasa" eller "Aha! Sa vi inte att färdiga potatisgratänger började ätas i Sverige så tidigt som 1970?!"

Inte lika länge tills nästa gång? Absolut! Lovar!

2 kommentarer: