onsdag 3 maj 2017

De vandrande lökarna, och de självsättande lökarna

Tulpaner är mystiska företeelser. Lökarna vandrar runt lite som de själv tycker, åtminstone i min trädgård. (och aldrig i till exempel Hyde Parks rabatter?)


Jag planterar en grupp tulpaner, och de slår snällt ut nästa vår. Nästa vår igen slår några av dem ut, några andra har gett upp och en tredje grupp har gett sig på äventyr en liten bit åt sidan och blommar lite anarkistiskt inne i en hortensia. Nästa vår igen slår ingen av dem ut där jag planterade dem, några bor inne bland rosorna och några har vandrat iväg till en närliggande rabatt...? Hur gör de?

Jo, jag begriper varför de inte hålls på exakt samma plats, eftersom jag tror mig veta att det inte är exakt samma lök som blommar varje år utan att ursprungslöken delar sig och sätter sidolökar och det är de som fortsätter nästa års blomning. Och så känner jag till de där käcka djuren som krafsar upp lökarna om nätterna. Rådjur och slika typer. Men då borde lökarna försvinna? Inte komma upp någonstans i närheten? Eller bajsar djuren ut halvsmälta lökar alldeles i närheten av där de åt upp dem??

Och JA, klart jag begriper att tulpanlökar flyttas runt på när man har en hel jämra grävmaskin i trädgården som gräver upp gräsmatta och rabatter för att ivriga män i orange kostymer ska kunna lägga ner slangar och rör för vatten och avlopp, så som det gjordes i vår trädgård i höstas... Det förklarar den enda, egensinniga tulpanen som tyckte att den skulle växa i ensamt majestät precis vid trädgårdsgången till vårt hus.

Men hur kom alla tulpanerna på plats som nu slår ut i vår syrenhäck? Jag har aldrig planterat dem där? De är åtminstone av samma färgtyper som i en närliggande rabatt, men om rådjuren har bökat upp dem måste det ha varit direkt krångligt att prega in rumpan i syrenerna för att bajsa ut lökarna där.

Och det mest mystiska av allt är den stora grupp av den här mer exklusiva sorten av tulpaner, den sena sorten med krusigare kronblad (heter de papegojtulpaner?) som nu är i full färd med att slå ut sig mitt i ett bestånd med pioner i rabatten invid bygatan, alldeles intill där det förra vintern var ett stort schakthål för installationen av kommunalt VA. Jag har ALDRIG satt sådana tulpanlökar någonstans i vår trädgård. HUR kom de dit?? Rådjuren nu igen? Avskedspresent från männen i orange? ("vi gräver ner de här tulpanlökarna här när vi ändå fyller igen med makadam och matjord.... det blir fint och som hon kommer att undra var de kommer ifrån.. fniss fniss")



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar