onsdag 16 september 2015

Spik i foten?

Jag funderade ju en hel del över däcktryck häromdagen? Då, när sambon informerade mig om att jag nästan körde runt på fälgen på Subarun, och att däcktrycket låg på 0,7 vad-de-nu-heter i stället för 2,4 ja-pappa-jag-vet-att-du-upplyste-mig-om-eneheten-men-har-glömt-den-igen. Vi körde vidare några dagar med bilen, fast fyllde på luft några gånger till. Ibland tillåter inte vardagen några extravaganser som besök hos däckmänniskor.

Men idag kom jag iväg till en snäll däckhandlare vi känner i Arrie. Han upplyste mig om ganska mycket, faktiskt. Till exempel att han tyckte att jag hade fel sittställning när jag körde bil (för lågt ner) och borde sitta mer som racerförare (högre upp och rakare)(men hallå? jag är ingen racerförare)(utom ibland när jag inte kör iväg i tid på morgnarna). Eller att bilen hade fel slags belysning (dimljusen nämligen, eftersom ena halvljuset är trasigt).

Denne förträfflige man plockade av däcket, undersökte det och hittade efter ungefär 2,37 minuter en mikroskopisk liten plutt som han påstod var något som hade satt sig i däcket och som orsakade punkteringen. Jag tyckte inte den lilla mikroskopiska plutten skiljde sig så där jättemycket från gruskornen som satt inkilade i ungefär samma kvadratcentimeter, men han pillade och petade en stund med skruvmejsel och tång, och fick banne mig ut den här:



Tro sjutton det att luften pyste ur däcket, va?

Där ser ni - däcktryck ÄR intressanta grejer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar