onsdag 23 september 2015

Lycklig lycklig

Jag sitter i en buss på väg mot Göteborg och bokmässa. På vägen har vi stannat och gjort studiebesök på Halmstads stadsbibliotek. Så fint det är! Otrolig arkitektur, ljus och luft och känslan av att vara i naturen fast man samtidigt är inomhus.



Men det finaste var ändå musiken. 

Vadå musik? I ett bibliotek?

O ja! I den änden av biblioteket som liksom hänger ut över Nissan skulle det klockan 12 idag vara konsert. Jazz, tror jag. Och när vi gick runt i lokalen och tittade så soundcheckade musikerna. När de verkade färdiga med det så fortsatte pianisten att spela på flygeln. Inte jazz, utan andra stycken och bara sådana jag kände igen och älskar. 

När han spelade något av Petersen-Berger var det så vackert att jag fick tårar i ögonen. Musiken, ljuset, utsikten...

Nu sitter jag här med pianomusik i huvudet och är lycklig, lycklig, lycklig. Jag bara måste ta upp mitt pianospelande igen - hur har jag kunnat glömma av det så?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar