lördag 8 november 2014

8. Ibland blir jag avundsjuk på…

Klart jag går runt och är avundsjuk på ganska många saker som andra människor har eller gör som jag inte har eller gör. Men skulle jag bara hålla på med det hela tiden hade jag snart suttit och varit bitter och sur hela tiden, så jag försöker faktiskt tänka på de saker jag själv har eller gör som är bra. Hälsa. Tid för mina barn. Ett hus jag trivs i. Sånt där.

Nu låter jag lite väl mycket som Nalle Puh, känner jag.

Men en dag som idag, en rätt så mulen novemberlördag där jag någon gång under dagen har tänkt ge mig ut i skogen och springa? Och jag sedan kommer att vara rätt kall, blöt och lerig? Då är jag ganska mycket avundsjuk på alla de människor som i sina hus äger en bastu.

Jag vill också ha en bastu. Jag älskar att basta! Tänk att få krypa in där en rätt lång stund, med en bok och en öl, och känna hur musklerna slappnar av och all smuts försvinner...

Vi skulle kunna inreda vårt f.d. garage till att ha en bastu. Och en dusch, och/eller ett bubbelbad. Och en toalett till. Skulle vi kunna. Vi är bara inte den renoverande typen av människor.

Så, OK, när jag ändå går runt och är lite avundsjuk: Alla de där människorna som tar tag i att förändra sina hus, bygga om och göra fint - jag kan bli avundsjuk på deras energi.

(Vismarlövs bygata 12, hörni, ifall ni känner att bygga-om-ivern blir alldeles överväldigande. Det ska bara dras in lite vatten och avlopp först, och sedan byggas loss lite. Kakla och sånt där. Det fixar ni snabbt.)


Detta är ett inlägg från listan med bloggrubriker för november: en bloggrubrik för varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar