måndag 10 november 2014

10. Kolla! Här har jag ritat en hund.

Ha ha ha ha ha ha haaa.....!!

Nä. Här har jag inte ritat någon hund.

Så här är det: jag KAN rita. Men då tar jag lång tid på mig, med ett stort block och mjuk blyertspenna. Jag kan rita av foton och det blir OK. Min mamma är riktigt duktig på att rita, så jag har väl fått något uns av hennes begåvning, men bara just det: ett uns.

Jag kan INTE snabbt teckna saker, och definitivt inte en hund. Det hade troligen sett ut som en prinskorv med propeller.

Men så här tänker jag nu: om jag skulle ta och sätta mig med det där ritblocket och den där mjuka blyertspennan i vinter och rita av en hund, så skulle det förstås vara vår lurviga vita grannhund Murre. Han är en mycket fin hund, han. I så fall skulle jag rita av något av fotona nedan, och nu vill jag veta: vilket av fotona tycker ni att jag ska rita av? Rösta i kommentarerna eller på facebook!

1

2

3

4

5

6

7



7 kommentarer:

  1. Vad kul att du tänker ge dig på att teckna i vinter! Det är ju inget lätt motiv du ger dig på precis, men bäst bild att ge sig i kast med, tycker jag nog att nummer 6 är. Den är tydligast både vad gäller profil, linjer och skuggor. Tips: Gå till en bokhandel där de säljer konstnärsmateriel och köp en stiftpenna och stift 0,5 B, ett knådgummi (ett slags suddgummi som "lyfter" bort felaktiga linjer) och så en uppsättning stompf. Dessa är mycket bra att ha vid lätt skuggning. Stiftpennan är suverän som komplement när man tecknar detaljer.
    Lycka till!
    (M)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen! Jag älskar att gå i sådana där affärer och handla, så kommer definitivt att följa ditt råd.
    Nä, motiven är nog inte så lätta (pälsen...) men jag tänker nog inte att resultatet ska vara något i särklass heller - mer något kul att pyssla med för höger hjärnhalva (är det väl?)

    SvaraRadera
  3. Absolut, det är jättekul och övning ger färdighet, så det så! (M)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också bild nr 6. Där är det inte bara fluff mot fluff...
    Själv kan jag inte rita alls. Hade det varit en katt så kunde jag ju gjort två bollar på varandra med svans och morrhår, men hund alltså... Näe.

    SvaraRadera
  5. Hela Murre är egentligen bara fluff på fluff med fluff i mellan. Rätt svårt att få styr på, men ska försöka.

    SvaraRadera
  6. Murre själv tycker att alla bilder borde förevigas, men tycker fyran eller sexan är bäst. Kan till och med tänka sig att ta ett bad och borsta pälsen om grannfrun behöver ta nya bilder.....

    SvaraRadera
  7. Det lutar åt sexan (även fast fyran faktiskt är min favorit, tror dock att den är lite för pälsig).
    Om den blir bra och det är kul så kanske grannfrun kommer travande med kameran i högsta hugg och vill ha nytvättad hund i fina positioner...

    SvaraRadera