söndag 2 november 2014

2. 5 saker jag tänkt på idag

Bara fem? Jag har ju varit ledig idag och hunnit tänka på hur många saker som helst. Men OK. Här är fem av dem:

1. Cirkus Galliano
Var det allra första jag tänkte på när jag vaknade, och jag låg och funderade på dem en lång stund innan jag gick upp ur sängen. Cirkus Galliano hette en bokserie för barn, B. Wahlströms ungdomsböcker med de röda ryggarna, skrivna av Enid Blyton. Jag läste dem när jag var kanske 8-9 år? Minnesvärda saker: en smart hund som hette Lycka som kunde gå på lina, och hur allt blev katastrof under en tid när den riktige cirkusdirektören var på en längre semester.

2. Gymnasievalet
Erik har nog bestämt sig för teknikprogrammet, men hans mamma måste bekymra sig mycket nu. Massor av datum att hålla reda på för skolornas öppna hus, informationsträffar på skolan, saker man borde göra. Framförallt måste hon fundera så mycket på det här att grabben är stor och ska klara sig själv, att hon måste släppa honom så han får klara sitt eget liv. Tunga grejer.

3. Rosors rötter
Hur KAN rosornas rötter vara så långa och sega? De sträcker sig säkert till Kina eller så. Det är ett elände att gräva upp rosor som är stora, med rötter som sträcker sig iväg genom hela rabatten (precis som revorna ovan jord också har gjort till förbannelse). De här armarna är mycket trötta.

4. Påskliljor
Eller narcisser som de heter? Jag begriper mig inte på det där. Narcisser, påskliljor, tête-a-tête. Struntade i vad de hette när jag köpte dem, eftersom alla paket var utrustade med tydliga bilder. Det var 50% rabatt på alla lökar, så jag köpte många. Nu blir det fint i rabatterna igen till våren - de gamla narcisspåskliljorna har liksom tagit slut.

5. Höstlov
Hur hihihiiiiiiimla skönt det har varit att vara ledig hela höstlovsveckan, och hur det är så där mitt liv borde se ut. Jag hade älskat det. Och hur neeeeeej-jobbigt det känns att börja jobba igen i morgon. Har inte bibliotekarielust just nu, har mest sitta-hemma-och-skriva-lust. Miljonvinst, någon?


Detta är ett inlägg från listan med bloggrubriker för november: en bloggrubrik för varje dag.

2 kommentarer:

  1. Jo, en hinner tänka en del under en dag. Av väldigt skiftande karaktär...

    SvaraRadera