söndag 16 februari 2014

16. Saker jag borde göra varje dag men inte gör

Saker jag borde göra varje dag? Åh, nu pratar vi om saker som inte skulle ta lång stund alls. Och som säkert skulle förbättra mitt liv på allehanda vis. Om jag bara kunde komma ihåg att göra dem. Eller låta bli att strunta i dem.

Till exempel det här med tandtråd. Jag hade BEHÖVT använda tandtråd. Jag, med min tandläkarskräck och med mina å-så-små-mellanrum-mellan-tänderna. Det hade minskat ligg-tiden hos tandhygienisten och jag hade säkert till och med fått ett bokmärke för mina fina tänder. Att använda tandtråd tar kanske max två minuter? Och egentligen hade det räckt med varannan dag, bara det gjordes ofta och regelbundet. Ändå. Ändå fixar jag inte dessa två minuter. Jag är trött när jag står och borstar tänderna. Jag vill gå och lägga mig. Och just i kväll pallar jag inte det där med tandtråden. I morgon ska jag ta tag i det. Eller nästa dag.

Ännu dummare är det här med mina sjukgymnastiska övningar för min vänstra axel. Jag har sedan säkert tjugo år tillbaka besvär med ena axeln, med stelhet och värk. Eller, numera är det inte bara axeln utan hela paketet med tillhörande överarm, skuldra och nacke. Orkar inte fördjupa mig en längre värkberättelse utan nöjer mig med att säga att ibland är det bättre och ibland är det värre och vissa dagar är det för jävligt.

Det som är så dumt är att det finns en bot för detta. Jag har fått en rad övningar som jag med hjälp av ett gummiband ska göra varje dag för att stärka muskler och leder i/runt axeln. Gör jag det så blir det faktiskt bättre. För några år sedan gjorde jag övningarna varje dag under ett halvårs tid och jag blev 1. nästan av med all värk och 2. fick plattare mage och snyggare överkropp på köpet. Men när jag blev bättre slutade jag med övningarna, och värken kom tillbaka. Jag borde verkligen göra dem igen. Det tar ungefär 15 minuter att genomföra övningarna. 15 minuter! Det är en bråkdel av vad jag lägger i värdelös kolla-på-facebook-och-andra-bloggar-och-egen-bloggstatistik-surf-tid varje dag. När jag i stället kunde vara ordentlig och bli av med min axelvärk!!??

Ändå blir det aldrig av. Nu när jag skriver det här blir jag så arg på mig själv att jag blir helt svettig.

Jag ska sätta igång igen.

I morgon.



Det här är ett inlägg från listan jag gjorde för februari, en bloggrubrik för varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar