måndag 1 april 2013

Lite mindre idegranshäck

Vi har en idegranshäck framför vår lilla tomt. Den är ful men bra eftersom den skyddar för insyn. Men den måste klippas varje vår - annars växer den helt okontrollerat och ser snart ut som den gjorde när vi flyttade in: över två meter hög och helt buskig. Då skyddar den inte bara mot insyn - då tar den allt solljus och det känns som att bo på en kyrkogård eller nåt.

Förra året blev det aldrig av att jag klippte häcken. Och det straffade sig i år, för nu var det inte bara de små mjuka och oskyldiga årsskotten jag skulle klippa, utan nu hade det utvecklats många tjocka grenar, och det var väldigt yvigt och väldigt mycket.

Det gäller att arbeta upp ett visst raseri när det ska klippas idegranshäck. Jag trivs inte med den elektriska häcksaxen som jag tycker fastnar ideligen i de tjocka grenarna, så jag klipper med en väldigt manuell häcksax och armkraft. Och då kommer raseriet in. Där fick du! Och där! Ha! Och där fick du för att jag sprang fel i skogen idag, och där fick du för någon annan av livets orättvisor.

Men oj vad trött jag blev. Igår orkade jag ungefär halva häcken. Idag trotsade jag träningsvärken och tog resten. Nu på kvällen är jag så trött i handleder och armar så att händerna skakar på mig. Men det blev fint! Och nu är det ett helt år till nästa gång.

Igår eftermiddag - halvvägs...

2 kommentarer:

  1. Duktigt, men ta det lilla lugna så att armleder och händer inte far så illa. Hur känns de idag då, träningsvärk där också kanske? /Maman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så mycket träningsvärk som lite kraftlösa händer, lite skakiga så där.

      Radera