lördag 2 mars 2013

Mio, Harry, Louis och Båtsman. Eller när 1D slog ut Astrid Lindgren på teknisk knockout.

I maj, precis innan Lisa skulle fylla 11 år, så passade jag på att fotografera hennes väggar (se här). Hon hade pratat mycket om att måla över dem, eller måla runtom sagofigurerna i alla fall, och jag ville dokumentera dem som de var.

Vilken tur att jag gjorde det, då. För sen på hösten gick Lisa in i en ny fas i sitt liv. Idol-fasen, nämligen. Idolerna heter One Direction, eller 1D, och består av fem supergulligulliga killar som sjunger och dansar och är enormt stora och kända. Troligen mest bland den delen av världens befolkning som är under femton, men i alla fall.

Det finns en hel uppsjö med 1D-prylar. Igår tjänade jag många popularitetspoäng hos min dotter genom att ge henne ett pennskrin med 1D på, gelé-pennor i fem olika färger, varje penna med en 1D-medlem på, ett suddgummi med 1D.

Och givetvis finns det affischer på 1D. Många, många affischer. Och ungefär 95% av alla dessa affischer ska förstås sitta uppe på Lisas väggar.

Det är därför det är tur att jag fotograferade dem då i maj. För nu kan man nämligen inte se sagofigurerna längre. Man kan mest se Harry. Och Louis. Och de andra.





































Harry är sötast. Säger Lisa.

Naaaawwww...gullepluttigullgullHarry...åååååhhhh...suuuuuck.

(Nä, mamma. Du behöver inte säga ett enda dugg om mitt rum på 80-talet. Om Depeche Mode, Ratata, Indochine och sånt. Jag minns.)



7 kommentarer:

  1. Jag minns också men du hade inga underbara sagofigurer under alla dessa affischer/bilder...
    En gång i världen hade jag också en massa idolbilder på mina väggar, 55 som max vill jag minnas. Tommy Steele, Elvis, Pat Boone m fl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 55!!
      Och du hade säkert heller inga sagofigurer under. Men snedtak hade du va? Precis som Lisa.
      Fick man gilla BÅDE Elvis och Tommy Steele? Jag trodde det skulle vara antingen eller...

      Radera
    2. Neej, jag hade inga målade sagofigurer under och inte snedtak heller för den delen. Och nej, man fick inte gilla både Tommy och Elvis enligt rådande normer, utan antingen eller. Men dels hängde jag inte med på sådant, dels kunde jag inte välja. Tommy var SÖT men sjöng "sådär", Elvis var inte SÖT men sjöng gudomligt...
      Vad jag dock fortfarande inte förstår är att jag fick nåla upp så många bilder för pappa, han som var så sträng och rädd om och noga med allting. Men han skrattade och sa att det var en barnsjukdom som gick över med tiden och sen skulle det vara dags för omtapetsering.

      Radera
    3. Haha, en barnsjukdom! Det var bra sagt! Men att det var HAN som sa det, det gör det ännu bättre!

      Radera
    4. underbart... jag hade en sk "popp-tavla" ovanför sängen... den var fullständigt täckt av bilder på JOHN (!!!!) haha... överallt med sina fyra kamrater så där i skymundan... sen räckte inte tavlan till och väggarna fick sitt, men då hade JOHN -hysterin gått över och ersatts av en DAVID-hysteri... roliga minnen... musikmässigt hänger David fortfarande med... dock inte John. kul att minnas. Alla skall visst igenom denna fas..
      Dottern tycker just nu att Yohio är "gullig"... mer än så är det inte.. Klasskompisarna har börjat Gilla 1D... där är hon inte... men det är klart.. hon är bara 8 ännu. Rätt skönt att det dröjer ett litet tag till.. /Åsa

      Radera
    5. Precis. Fas...eller barnsjukdom som morfar alltså sa.

      Radera
  2. Ja, han kunde verkligen vara oberäknerlig!

    SvaraRadera