fredag 16 november 2012

Bilverkstaden i Klågerup, fredag 14.07

-Hej, jo, det är så att jag har en Volvo V40, ja den där utanför.

-Mhrmmmmf?

- Och jag var och besiktigade den i tisdags, och det var ett par grejer jag fick anmärkning på, nåt bromsrör och någon mackapär som har med hjulfjädringen att göra, eller nåt. Jag har med mig besiktningsprotokollet. Och nu undrar jag vad du skulle ta för att laga det, för det är så att den här bilen är egentligen rätt kass och jag vill inte lägga ner för mycket pengar på att laga den...?

Kort blick genom fönstret på vinröd Volvo V40. Tystnad. Genomläsning av protokoll. Hummande.

- Bromsröret, va? Butta bromsröret, du sa?

- Ja.

- Bromsrör. Du, det blir durt.

Rysning över ryggen.

- Men hur dyrt ungefär?

- Kom, vi går in på kontoret.

Ännu en rysning. Att gå in på kontoret känns illavarslande.

Kollande på dator, kollande i papper, hummande, suckande, muttrande.

- Inte under tre tusen.

Svälj.

- Men hur mycket över? (10 000? Ny bil? ekonomisk ruin?) 4 000?

- Nä. Inte så mucket. Kanske 3500. Kanske 3.

Lättnadskänsla. "Kanske 3500" är så väldigt mycket mindre än 10 000.

- Då vill jag att du lagar den. När kan du göra det?

Oro. Måste besiktigas igen inom en månad. Liten verkstad, en man som jobbar, gott rykte...nästa lediga tid i januari??

- På tisdag.

Tänk att saker och ting kan gå så mycket lättare än man tror. Kanske nu Volvon funkar ännu ett år. För jag tror verkligen att den här killen är duktig på att "butta bromsrör" och fixa det där andra. Jag har hört gott om den här verkstaden. Man kanske rent av skulle be honom kolla på motorn? ("det här blir mucket mucket durt") En bra och billig bilmeckare är guld värd.

4 kommentarer:

  1. Märker att jag läser ikapp inläggen och därför hamnar i fel ordning med det sista först :-D /Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, här rekommenderas minsann dagliga besök för att följa våra bilars spännande stories.
      Vi skickar dem till verkstaden i tur och ordning. Volvon står först på tur.

      Radera
    2. Vill inte skrämmas - men de var bättre förr, i Klågerup, tyvärr, innan Göran slutade. Nu kan det bli både durt och fel.

      Radera
    3. Den där kommentaren läste jag precis innan jag körde iväg med den nylagade bilen för ombesiktning...och jag blev förstås nervös. Men han hade faktiskt butat bromsrör och den där andra manicken helt OK och jag fick godkänt.
      Vad synd att den andre slutade!

      Radera