onsdag 14 november 2012

Att laga eller inte laga - det är frågan

Jag var på bilprovningen med vår Volvo igår. Det kunde gå precis hur som helst - den bilen är inte att lita på. Ett tag var det nämligen stora och mystiska problem med motorn på den. Utan att skriva en hel roman om detta så dömde Bilias verkstad ut bilen för några år sedan och tyckte vi behövde byta motor på den men vi lappade och lagade och hoppades på det bästa och körde vidare. Den håller för det mesta men för att vi inte ska slappna av så blir den märklig typ var tredje månad eller så. Då mullrar den mycket och vill inte köra snabbare än 80 km/h för då skakar den. Sen pratar vi lite med den, öppnar motorhuven, byter något tändstift eller så och så går den att köra ett tag till.

Vi väntar hela tiden på att den ska få Sista Stora Skakningen och bli stående i vägkanten. Jag menar, vi bytte ju aldrig motor så det grundläggande problemet (vad det nu var, jag kan inte sånt) måste ju finnas kvar som någon slags tidsinställd bomb.

Vad jag vill komma med det som trots allt blev en halv roman (jag kan aldrig sluta skriva när jag väl börjat...) är att vi inte vill lägga många pengar på att laga Volvon om något annat på den går sönder eller ska bytas ut eller så. Så om bilprovningen hittar något att anmärka på som är mer än typ att byta lampa eller bromsar så är det läge för att fundera på om vi ska skrota den och köpa en mindre nyare bil eller lägga tusenlappar på verkstad och sedan ändå 2 månader senare bli stående i vägrenen efter Den Sista Stora Skakningen.

Jag hade tid på bilprovningen i Svedala. Mycket trevligt ställe, väldigt litet, med bara en man i tjänst, en lugn och trygg dalmas. Han tassade runt bilen på bilprovarvis, lyste här, skrapade där, hamrade lite och hummade och suckade. Sedan förklarade han på brett dalmål under det att han pedagogiskt lyste upp med ficklampan någonstans i Volvons inre hemligheter att "han tyvärr måste ge mig ett par anmärkningar" för det var ju som så att det var lite genomrostade bromsrör här och någon mojäng bakom hjulupphängningen där som måste bytas ut. Typ snarast.

Jaha. Laga eller inte laga? Kan inte bilen berätta för oss exakt hur länge till den tänker sig att fungera?

Ska köra via bilverkstan i Klågerup på vägen hem och fråga vad de skulle ta för det här. Om de säger "dyrt, hopplöst och elände elände" så får vi kanske börja leta ny bil.

Precis vad vi behöver just nu när torktumlaren ungefär varannan gång stönar fram att "jag orkar inte mycket längre till" och så torkar den tvätten under stor veklagan. Ibland torkar den inte tvätten alls.

Snälla tomten? Ny bil? Ny torktumlare?

Han är händig, det är han. Men bromsrören ger han sig inte på.

4 kommentarer:

  1. Vår lilla fokus har också börjat låta oroväckande mycket och jag tycker kanske det är dags att byta till nåt lite nyare och lite större (vi kan med nöd och bäppe trycka in barnets vagn i bagaget). Men det känns som ett dyrt och tråkigt projekt, så vi ignorerar det ett tag till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge den rullar så...
      Vi klarade oss länge med vår lilla VW Polo som alltid funkade och var glad. Men när barn nr 2 kom så gick det inte längre. Det var så tätt mellan barnen så vi hade två vagnar med oss i bilen. + allt det andra som ska släpas med (bilstolar, resesängar, extra matstol, leksakerna, blöjorna...) Då köpte vi en gigantisk och uråldrig Audi. Mycket nyckfull. Men stor!

      Radera
  2. Men dog inte den lilla Polon i ett dike? Av överansträngning kanske? maman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den dog pga ålder men det var först många år senare. Vi hade ju kvar den också när vi köpte Audin. När Polon dog hade den gått väldigt, väldigt många felfria mil, typ 28-29 000 km eller så (förutom de där motorstoppen du och Ida fick med den...), och till sist gick kamremmen av när Håkan var på väg hem från jobbet med den.

      Radera