tisdag 17 augusti 2021

Tisdagsrapport med väder

Idag var det alltså tisdag, och detta innebar tydligen att vardags- och arbetslivet tyckte att det kunde sätta igång på riktigt. Igår tilläts jag lulla runt i någon storögd "oj, jag lyckades gå upp 6.05, köra till jobbet, läsa mail och överleva dagen, detta kanske ändå går?"-känsla. Idag räckte inte post-it-lappen till för alla "måste-göra-nu-eller-igår"-punkter, mailen vaknade och började spotta in grejer, hjärnan fick skärpa till sig och den gamla välbekanta jobbrytmen med "ska göra det här, och sen det, men först det här och .... fast först det där och så kanske jag hinner till den och den skolan på onsdag eller torsdag"-känslan infann sig. Det är som det ska vara, och jag har aldrig, aldrig tråkigt på jobbet, så mycket är säkert.

Tisdagen tyckte också att den lika gärna kunde dränka mig, Ystad och resten av Skåne i väldiga mängder regn. Så det gjorde den, men det struntade jag i för hade inte tid med väder eftersom min datorskärm var sååå mycket intressantare.

Annat har det varit under semestern, minsann, då telefonens olika väderappar har varit dem jag använt mest. Jomen: kommer det regna? Kan vi spela golf? Ska vi boka om? Ska vi åka någon annanstans? Kommer det åska? Kan jag skita i det och spela vidare? Eller behöver jag engagera mig i säkerhet och överlevnad och gå av golfbanan i förtid? Jag blev dränkt av hällregn några gånger men mestadels har jag varit torr och kunnat spela klart, och ingen enda gång har blixten slagit ner i mig. Jag är rätt tacksam för det.

Ikväll tänker jag övertala dottern att följa med mig på Emporia. Vi har inte varit där tillsammans på evigheter, nog inte sedan hon flyttade till Visby tror jag. Och vi upptäckte häromdagen att vi bägge går runt och är lite sugna på att köpa varsin ny parfym. Och det är rätt märkligt ändå - jag använder aldrig parfym, har inte köpt någon sådan sedan kanske början på 90-talet då jag köpte en flaska Kenzo (den som såg ut som en blomma, eller det kanske de gör allihop? jag har noll koll. Men jag älskade den där doften). Nu har jag länge gått och tänkt att jag vill hitta något som doftar bara ytterst lite, och är ute efter känslan av "doften av solvarm hud" vilket säkert är en underlig grej att fråga efter. Och dottern är heller ingen stor parfymförbrukare och har väl hittills hållit sig till utbudet på BodyShop. Nu vill hon levla upp till något lite mer exklusivt. Och denna lite diffusa parfymlängtan gick vi bägge och närde på varsitt håll, alltså? Märkligt. Men vi får väl se om vi hittar något - jag återkommer förhoppningsvis i ämnet. Jag hade egentligen tänkt skriva mer om dofter och luktsinne i det här inlägget, men svamlade (i vanlig ordning) iväg om helt andra saker typ väder och jobb, så det får väl bli en annan gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar