onsdag 25 augusti 2021

Kulturskymning

Mitt liv just nu: att med laptopen i högsta hugg ränna runt på skolor i Ystad och blippa böcker på olika biblioteksmystiska sätt. Det är såklart även annars en stor del av min arbetsvardag, men just nu är det extra mycket blippande och bokhanterande, inför skolstart och med en skola som har ett nytt lånesystem. Och så har det kommit nya böcker till skolorna som ska läggas in i systemet.

En av de där nya böckerna handlar om Elvis när han var liten och växte upp i Tupelo. Jag läser den själv hemma just nu, den är skriven av Mårten Melin som är en av mina favoritförfattare. (och boken heter Mammas lilla prins) Och idag när jag stod på en skola i full färd med mitt bibliotekariska bokblippande så smyglyssnade jag på när en av mina kollegor träffade ett gäng elever och pratade böcker med dem. Hon presenterade då bland annat nya böcker som kommit till skolbiblioteket, och en av dem var just Mammas lilla prins. Hon berättade att "här är en bok som handlar om Elvis Presley när han var barn".

Reaktion: nollställda ansikten.

Efter någon tystnad frågade ett av barnen: 

"Vem är det?"

Men herregud och OMG och vojne vojne och allt möjligt... har vi nu kommit till en värld där barnen som växer upp inte vet vem Elvis Presley är? Vart är vi på väg? Hur fort går tiden egentligen? Hur gammal är jag, som i och för sig aldrig lyssnat särskilt mycket på Elvis, men tycker att han är ungefär lika självklar som solen och månen, leverpastej tillsammans med saltgurka, högerregeln och att löven faller på hösten. Rockmusik, Elvis och superkändis, liksom? Men nähä. Kulturskymning är vad det är.

Annat som är dystert:

Göteborgsvarvet 2021 ställs in. Vår anmälan till i år blev överflyttad från förra året då det också ställdes in. Men den här gången flyttas inga anmälningar över till nästa år - nej, vi blir överflyttade till en "digital variant" av loppet, alltså springa på egen hand, ta sin egen tid och sedan få ett resultat "som om" vi hade sprungit Göteborgsvarvet. Och anmälningsavgiften får vi alltså inte tillbaka.

Igen: nähä. Kanske inte kulturskymning, men rätt trist ändå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar