fredag 18 september 2020

Nu ni, nu är jag på gång...

Jag jobbar vidare med det här att lära mig att hålla armarna raka i svingen, titta på bollen och vara något mer rörlig än en sågbock. Spela golf, alltså. Två kvällar den här veckan har jag dragit med mig Håkan till golfbanan, och han har snällt stått med mig på drivingrangen och gått med mig på träningsbanan. Ja, alltså, han har ju också spelat, men han får ju iväg bollen...

Det är svårt, och det visste jag ju på förväg att det skulle vara. Men jag tycker verkligen att jag gör som jag är tillsagd, och att bollen och klubban är elaka när de inte bär sig åt som jag tycker att de borde. Igår bad jag Håkan filma mig med telefonen när jag svingade. På filmen ser jag inte alls ut som jag tycker att jag gör i huvudet. Nyttig grej att göra. 

Märkligt är det då att jag sedan ute på träningsbanan faktiskt lyckas både slå iväg bollen, och slå den rakt. I tisdags inte tillräckligt bra, men igår så lyckades jag få till det så pass att jag fick ihop tillräckligt med poäng för att klara "spelprovet" för grönt kort. För den nybörjarkurs jag gick gällde nämligen att jag skulle klara klubbens träningsbana (6 korthål) på 12 poäng. Igår fick jag 16...! 

Så nu har jag fått det här fina mailet som gör att jag får lov att börja spela golf "på riktigt". Hcp 54-are är säkert varmt välkomna i alla bollar, särskilt på helgerna när jag har tid att spela... Hehe. Jag är jättenervös för det där, att jag som nybörjare ska hålla på och göra bort mig medan andra rutinerade rävar står och ser på med ett tillkämpat leende och "ta det lugnt, vi har alla varit där" som replik men inombords ba: "men hur svårt kan det vara...?!".

Well. En annan grej är detta med sakerna. Alldeles just nu består min samlade golfutrustning av det ni ser på bilden nedan: Två bollar, en markör (som jag fått av Håkan), två peggar (som jag hittat), en greenlagare (som jag fått av Håkan). Jag har att jobba på här.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar