tisdag 11 oktober 2016

Vadå KÖPA en låt? EN låt, förresten?

Jag och dottern satt i bilen på väg hem nu i kväll då det helt plötsligt bland all hitlistemusik dök upp en gammal låt på radion: Axel F av Harold Faltermeyer. Ni minns, ledmotivet ur Snuten från Hollywood?

Och jag höjde volymen, och berättade för dottern hur just den låten sommaren 1985 spelades överallt, på ständig repeat. Vräktes ur bilstereos eller bars runt i feta bergsprängaranläggningar på gatorna eller på stranden av De Tuffaste Ungdomarna. Sound of 1985, liksom.

Hehe, skrattade dottern lite medkännande, och nynnade med. Jag blev så i gasen att jag till och med berättade att "jag hade den på singel!"

Eh...mamma? Va?

Och så kom verkligheten ifatt mig, de 31 åren senare - min dotter vet inte vad en "singel" var för något.

Jo, som en LP-skiva (för det konceptet har hon lite koll på), fast mindre, och med bara en låt på framsidan, singellåten, och så en bonuslåt på baksidan.

Vadå, "en låt"? Köpte ni verkligen EN låt? Vad var meningen med det?

Oh dear. O tempora, o mores....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar