torsdag 3 juli 2014

Fantastiska statyer!! Jag älskar dem!

Näst sista dagen före semestern, och jag borde definitivt ha annat för mig på jobbet än att sitta och nörda ner mig i fotografier jag hittat på nätet. Ändå är det det jag har gjort nu första morgonstunden. Jag kunde inte låta bli. Jag har suttit här nu och flippat fram och tillbaka och varit fullständigt överväldigad - vilka statyer!

Det finns en facebooksida som heter 1.000.000 Pictures där tydligen vem som helst får dela med sig av sina finaste foton, och där hittade jag den här serien på statyer och skulpturer som finns i städer över hela världen. När jag läste konst för många år sedan så var det kanske skulptur som var det mest fascinerande för mig. Tredimensionell konst! Och hur KUNDE de hugga fram sådana bilder ur marmor? Och hur kan man ens tänka tredimensionellt när man skapar? Och fascinationen över det där Michelangelo sade om att han "befriade en skulptur ur stenen den fanns i".

Nå - detta är inte sten, utan mest gjutna statyer. Men vilken otrolig fantasi! Jag är fullständigt överväldigad.

Här är tio bilder. Njut!

Loveland, Colorado

Las Colinas, Texas

Chong Fah Cheong, Singapore

Taiwan

Freedom Sculpture, Philadelphia, Pennsylvania

Bryssel, Belgien

Statue of an anonymous passer-bay, Wroclaw, Polen

Zen Sculpture, New York

Bratislava, Slovakien

Salmon Fish Sculpture, Portland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar