onsdag 20 juni 2012

Nu ska här kokas tårta!

Jag fick ju en aha-upplevelse efter mitt inlägg om tårtreceptet härförleden - man kan koka kolakräm av kondenserad mjölk. Bara man har tålamod och en stor kastrull och den rätta inställningen till livet. Och efter ett längre samtal med grannen vi ska fira midsommar ihop med (nja, längre och längre, typ 5 minuter över köksbordet med en inköpslista mellan oss) så kände jag att det här måste jag ju bara testa. Trots allt. Så jag ska långkoka en tårta till midsommar.

Har nu varit först på ICA och frågat efter kondenserad mjölk. (ja, jag skulle inte bara ha det. Det finns ju lite till man vill äta till midsommar) Där var den slut både i hyllan och på lagret. Tydligen fler än jag som läser Buffé? Sen var jag på Konsum i Svedala och hittade ingen kondenserad mjölk och ingen att fråga. Hittade nästan inga kunder heller. De var väl på ICA och länsade hyllorna på kondenserd mjölk, förstås. Sen åkte jag till Willys och gick 78 varv där och letade noga i hyllorna och tänkte att den här tårtan går till historien. Inte nog med att den ska kokas i sju svåra år - ingredienserna ska vara lika svåra att få tag på som de till De vises sten ungefär. Sen hittade jag äntligen någon att fråga i alla fall (det visade sig att det faktiskt fanns anställda på Willys. Till skillnad från på Konsum i Svedala) och lyckades lokalisera hela kartonger med kondenserad-mjölk-konservburkar. Tänk vad glad man kan bli! Köpte två burkar av rena farten - man vet aldrig, det kan ju vara bra att ha hemma. Fast jag aldrig använt det förr i hela mitt liv.



Lovar att återkomma med rapport om tårtan är lika god som den ser ut på bilden eller om den smakar kokt mjölk. Fast krossad dajm i grädde med jordgubbar till kan liksom inte bli läskigt tror jag.

4 kommentarer:

  1. Lycka till med tårtan! Ett tips på vägen: koka mjölken (3-4 timmar) i förväg och lägg den i kylen så att den säkert är kall när den har blivit kolakräm och ska bredas på. Maman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart -jag kokar nog mjölken ikväll i såfall.

      Radera
    2. tårtan var såååååååååååååååååååååååååååååååååå god särskilt kola krämen

      Radera
    3. Eller hur!!!? Mmmmmmummmsig!

      Radera