söndag 14 juni 2020

Carolina på besök i skovetenskapen

Klockan är 12.25 och jag har redan hunnit göra av med 3248 kronor. Så går det när man sitter där med gott kaffe i slutet av en långfrukost en ledig dag, med surfplattan framför sig och hela världen på bekvämt avstånd. Och så drabbas man av snilleblixten att "tänk om jag skulle ta tag i att leta efter nya orienteringsskor?". Mina orienteringsskor har hängt med i en del lera nu och har de senaste månaderna glappat så med en sula som hänger löst att jag dels har fått ett antal gliringar av klubbkompisar (du vet att det finns skoklister, va?)(ja, men det brukar inte funka så bra, särskilt inte som man måste tvätta och torka och gulla och pressa och inte pallar det utan bara kladdar loss och sedan förvånas över att det släpper efter bara någon timme). Dels har jag snubblat i skogen ett antal gånger när sulan har fastnat i någon sten eller gren och jag + kropp har fortsatt i full fart framåt. Vi har klarat oss än så länge, jag och kroppen, men det är att utmana ödet.

Jag är inte en sådan som sitter och kollar runt på skor och andra löpprylar lite så där i allmänhet för att hålla koll på vad som finns, jag är rätt så väldigt ointressad av prylar. Skorna ska liksom bara sitta där på mina fötter och vara sköna - sedan vilka skor som är skönast och hur de hittar sin väg till mina fötter är skittrist att ta reda på och jag skjuter upp det i det längsta. Helst köper jag samma märke som förra gången. Om jag vet vilket det är.

Nu kom jag alltså på det här med orienteringsskor, med skatteåterbäringen lämpligt nog nyinkommen på kontot. Eftersom jag inte hade någon aning om vad skorna jag redan sprang i - och som var sköna ända tills de gick sönder - hette i märke och modell, så fick jag knata ut i garaget, leta upp dem och i trasigheten försöka utröna märke och storlek. Oroc 280, stod det på en vit liten lapp. Jaha. Googlade det, och fick upp en hel vetenskap. Fick också upp ett erbjudande om att Inovate-8 Oroc 280 [insert ytterligare mystisk bokstavskombination] Woman såldes ut till mindre än halva priset. Tyvärr inte i min storlek. Men nya flashiga Oroc 270 och likaledes flashiga Oroc 290 fanns att köpa, med dubbla metalldobbar, superdupermaterial och möjligen också vingar på sidorna. Skillnad på 270 och 290? Fan vet. Jag försökte läsa, men gav upp efter en stunds materialbeskrivningar och tryckte ner Oroc 270 i varukorgen. De är blå och orange och ser snabba ut. Förhoppningsvis kommer jag nu att krossa allt motstånd i höst.

Och när de låg där i varukorgen så tyckte webbutiken att jag skulle ta en titt på Asics Gel Kayano 26 också. Joggingskor, alltså. Precis den modellen jag har (fast några årsmodeller nyare). Mycket tryggt. Och eftersom mina nuvarande joggingskor också har skrikit efter pension några månader nu - så klickade jag ner dem i varukorgen också - fast givetvis fanns det ett antal färgkombinationer att välja mellan - inget ska vara enkelt. Det blev svarta den här gången. När jag sprang Stockholm Marathon 2013 hade jag svarta Asics Gel Kayano, och jag tänker att färgen kommer att inspirera mig till nya stordåd.

Så där ja. 3248 kronor fattigare, två par skor rikare, och nu väntar skogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar