torsdag 8 november 2018

Hjärnan-på-repeat

När man vaknar sisådär vid halv 4 på morgonen och inte fort som fasen lyckas somna om, utan hjärnan sätter igång med någon slags på-repeat-verksamhet? Då önskar jag att den gick att stänga av med en knapp. För åtminstone min hjärna är då funtad på det viset att den drar upp allt som jag tydligen måste oroa mig för. Och som jag då, halv 4 på morgonen, inte kan göra ett enda dugg åt.

Som nu i söndags, när vi ställt in husbilen för vintervila i en gudsförgäten lada hos en bonde. Och, som man bör göra, kopplat ur bilbatterierna både för motor och husdel. Och sedan upptäckt att då gick det ju dumt nog inte att låsa förarhytten pga bara elektroniskt styrt lås men "äsch, orka koppla in batteriet igen bara för det, vem gör inbrott i en lada för att göra inbrott i en tom husbil?" liksom.

Hehe. Nu hoppar vi alltså till natten mot måndag, då 03.30 när Carolinas hjärna vaknar:

Vän-av-ordning-hjärnan: 
Öh, du, vakna! Husbilen, du vet? Ni har ju saker i den som slemma skurkar kan komma och ta!
Carolina:
Hmmm....zzz....va? Nä, gå och lägg dig. Det är lugnt.
Hjärnan-som-är-på-gång:
För att inte tala om att de slemma skurkarna kan tjuvkoppla husbilen och köra iväg med den. Vad stoppar dem, liksom?
Carolina:
Meh! Dumma hjärna! Kan du vara tyst och låta mig somna om!
Hjärnan-som-nu-kommit-på-saker:
Fast... du? De behöver inte ens tjuvkoppla den. För extranycklarna hänger på en krok inne i husbilen. Husbilen som ni inte har kunnat låsa. Bara att sätta sig i, köra iväg och sälja på shady-husbils-marknaden.
Carolina, nu mycket, mycket klarvaken:
Men varför låste vi inte först och kopplade ur batteriet sen? Varför tog vi inte hem extranycklarna? Varför sopade vi inte upp gruset vi drog in från ladan med våra skor, nu kommer husbilen att lukta kobajs till våren. Om den nu står kvar. Nu kommer det horder av skurkar i natt och kör iväg med den med släckta lyktor. Men... vad ska jag göra åt det nu? Mitt i natten?
Hjärnan- på-repeat, följande två timmar:
10 varför-låste-vi-inte-efter-vi-kopplat-ur-batteriet
20 varför-tog-vi-inte-hem-extranycklarna
30 fakking-lada-och-inte-fort-knox
40 go to 10

Så. Vi fick köra dit igen nästa kväll. Ficklampa oss in i ladan. Koppla in batteriet. Låsa dörrarna fram.  Koppla ur batteriet. Sopa upp gruset. Ta alla extranycklar och stoppa i min jackficka. Gå ur husbilen, låsa dörren där bak. Gå runt husbilen tre varv och känna på alla dörrar en gång extra. Konstatera att det hunnit parkera ytterligare en husbil framför vår så fysiskt omöjligt att köra ut om inte denne husbils ägare också var på plats.

Sova gott. (medan hjärnan kokar ihop andra grejer att oroa sig för)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar