måndag 7 augusti 2017

Med Jabra i öronen

Nu är det ungefär 1,5 månad tills jag och Håkan springer 30 kuperade km i Lidingöloppet, och nu är det seriös träning som gäller veckorna som kommer. Därför tyckte jag att jag behövde ett par nya hörlurar till min Iphone eftersom de gamla inte satt bra i öronen och för det mesta låg hemma i hyllan och skämdes i stället för att spela musik eller läsa ljudbok för mig.

Mina nya lurar är så bra och kul att jag måste skriva om dem här - jag älskar sådana här tekniska småprylar som gör vardagen roligare och lättare. De här är det:
Jabra Sport Pulse Wireless

För det första är de trådlösa. Enda kabeln är den som håller ihop själva lurarna med varandra - i övrigt noll sladdtrassel eller kluddande med att telefonen måste sättas på armen. För det andra kom de med fyra + fyra olika ploppstorlekar att sättas in i örat och krokar som fäste i ytterörat, och efter en stunds provande hittade jag precis rätt kombination för mina tydligen väldigt små öron.

Så - väldigt sköna hörlurar. Och med bra ljud dessutom!

Men sen kom den här bonusen som jag inte ens visste var uppfunnen: i vänstra lilla hörluren sitter en pulsmätare som mäter min hjärtverksamhet medan jag springer. Och i telefonen har jag nu en Jabra-app som registrerar dels hjärtverksamheten, dels hastighet och distans för löpningen. Och som dessutom kommenterar det hela med jämna mellanrum (jag kan själv ställa in hur ofta och hur detaljerat) med en vänlig kvinnoröst i mina hörlurar.

Jag har valt att få uppdatering varannan km, då musiken alltså tonas ut en stund och min Jabra-tränarkompis bryter in och berättar för mig att jag nu har sprungit till exempel fyra kilometer, hur lång tid det har tagit och den aktuella kilometertiden. När träningspasset är slut får jag en summering av hur långt det var, hur jobbigt det var och hur himla duktig jag är ("your fitness is excellent"). Om jag vill kan jag dessutom sitta i evigheter och kolla runt i den där appen hur långt jag sprang förra veckan, eller denna månaden totalt, och hur många minuter av det senaste träningspasset som var på "cardiolevel", "fat-burner-level" eller rent av "intense".

Klart jag kan skapa egna intervallpass med hjälp av appen också? Då bestämmer jag intervallernas längd och hjärtverksamhetsnivå, och så kommer rösten i hörlurarna in och berättar att jag ska öka takten, minska takten, vila eller vad det nu är. Det finns banne mig vanliga workout-övningar inbyggda också, så jag kan ta ett magträningspass med situps eller armstyrka eller något allroundpass med egenvald musik och så kvinnorösten som kommer in och hojtar att "det är tio sekunder kvar av dina jumpin jacks, jobbajobbajobba..." typ.

Och givetvis loggar appen också rutten jag har sprungit, så jag kan se den på en kartbild efteråt. Här är bilden från gårdagens långpass via Bökeberg, Holmeja och Bokskogen (och en av alla många statistikrutorna):



Bästa stunden på det passet var ändå inte musiken och Jabrakompisens hurtiga ropande i mina öron. Nej, det är vattenkranen som finns på ett ställe ungefär halvvägs. Jag springer ett bra stycke längs med Skåneleden, och det är till den vattenkranen är tänkt, och jag är tacksam för den är placerad så himla perfekt och det är helt fantastiskt att kunna pausa en stund just där och dricka och svalka ansiktet med friskt vatten.


2 kommentarer:

Emelie sa...

Låter fantastiskt! Heja heja! Önskar mig motivation i present...

Carolina sa...

Tack, tack! Enda idiotsäkra sättet att få mig själv att verkligen springa är att anmäla mig till löjligt dyra långlopp. Sedan bara *måste* jag ju ut...