fredag 23 september 2016

Behov

Att vara på bokmässa i Göteborg avslöjar vissa grundläggande behov jag tydligen har.

Behovet av att äga en liten fluffig Milou som mjukisdjur med någon slags vetekornsfyllning så han är så där extra kramgo och nog kan sitta ner på sin rumpa. ENDAST 199 kronor i en monter jag har glömt var den ligger. Behovet av en liten fluffig Milou växer nu (borde han inte ligga varje natt bredvid min huvudkudde och ge mig fina drömmar?) och jag tror att jag ska trotsa lördagsträngseln på mässan i morgon och uppsöka den där montern igen för ett behövande köp. Var var det nu...C nånting nånting??

Behovet av att äga fantastiska finurliga konstfantasyböcker av Simon Stålehag bara för att jag bläddrade i dem en stund och tokälskade bilderna i dem. Är det sf? urban fantasy? konst? en slags dystopisk berättelse? 80-talsnostalgi? Och vad i herrans namn ska jag GÖRA med de där böckerna om jag köper dem? Och har jag råd med dem? Går ju inte att välja EN och de kostar 349 eller vad det nu var.
Svaret kan vara JA. På alltihop. Vilket innebär ännu en dödsföraktande tur ner till mässgolvet i morgon (lördag... nämnde jag det? lördag på bokmässegolvet...). Sedan ska de där böckerna ligga framme på...eh... matbordet? Och vara fina.



Behovet av att själv äga leksaker designade efter Chris Haugtons bilderböcker var ganska stort direkt efter seminariet där han berättade om sitt bildskapande och sitt arbete. Men när jag väl hittat till montern som sålde dem så hade behovet liksom minskat. Vad är väl en tjuvaktig orange hund med lång nos och dum blick mot Milou, liksom?


Behovet av att få borsta tänderna efter frukost. Alltså, inte visste jag att det där är ett rent fysiskt behov? Men det är det. Upptäckte i går kväll att jag glömt att packa med mig tandborsten i necessären. Lugnt ju, bara att köpa en ny på vägen till mässan idag efter frukost och köra en liten tandborstning där?
Jo.
Jag var helt lugn igår kväll när jag skulle lägga mig - gurglade tänderna med lite tandkrämsvatten och tänkte att Karius och Baktus nog inte attackerade så där direkt. Men när jag hade ätit frukost? Och inte hade någon tandborste? Det nästan gjorde ont i munnen... och det var då jag insåg att det här tandborstandet har blivit ett fysiskt behov med åren. Och att jag själv inte är det minsta flexibel och helt fastlåst i alla möjliga vanor. Ge Mig Min Tandborste! liksom. /mvh Fröken Extremt Redig

(Förtydligande: Jag har alltså ännu inte köpt vare sig Milou, Stålenhag eller Haugtonlekisar. Men jag HAR köpt tandborste)(ifall någon var orolig)(eller om Karius och Baktus läser min blogg och började få idéer)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar