måndag 23 maj 2016

Bra saker med Göteborgsvarvet

Bästa sakerna med Göteborgsvarvet? Åh, det är så mycket!! Men det bästa kanske är det här?




Barnen som står överallt längs med vägen och sträcker ut sina händer för att man ska hajjfajjva dem. Då strålar de! Och nej, de står förstås inte bara vid Göteborgsvarvet - de står i publiken längs med alla långlopp och vet precis hur man ska göra för en "high five-line". Men kanske att de är extra många i Göteborg? Jag älskar verkligen det där, och försöker träffa så många barnahänder jag kan när jag springer förbi. Energikick!

Eller om det är den enorma festen runtomkring? Det är alltså 65 000 löpare i Göteborgsvarvet, och de drar med sig määäängder av vänner och familj som står och hejar, och dessa hejar dessutom på alla oss andra också. Plus att det är många som går ut och är publik bara för att de tycker det är kul att titta på alla löpare. Och som tar med sig mat, filt och stolar och har picknick bredvid löpspåret. Eller som spelar musik. Eller som håller upp skyltar OCH spelar musik. Man får så många "kom igen" och "heja heja" med sig längs med vägen att det är 5-6 km gratis bara av det...

Detta var mitt tredje Göteborgsvarv, och visst har jag haft kul de andra två men det här var i särklass det bästa! Det var (nä, jag ljuger inte) rena njutningen från början till slut. Jag hade en sådan där otrolig dag när jag kunde springa hur långt som helst utan att bli trött. Allt stämde och allt kändes toppen  och jag fick super-runners-high redan efter någon kilometer... 

Och när jag sedan vid passeringen av 10 km såg att jag hade gjort det på 57 minuter, trots lugnt tempo de första två kilometrarna? Då började jag ana att jag kanske kunde nå min drömgräns att gå under två timmar... så jag fortsatte hålla ett högre tempo och det kändes bra. Jag ökade, och det kändes fortfarande bra. Fast 21 km är förstås milen två gånger och en kilometer TILL, det är lätt att glömma den... så sista kilometrarna jagade jag (sista 500 metrarna höll jag väl 4 minuters-tempo, har aldrig sprungit så fort tror jag). In på upploppet visste jag att det handlade om sekunder, så jag sprang jävlariminlillalåda fort... och gick över mållinjen på 1.59:39. Jag lyckades!!

Klart vi ska springa Göteborgsvarvet 2017 också! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar