tisdag 17 maj 2016

Antikrundan?

Jo, jag fick ju en ny kontorsstol igår? Det startade en viss kedjereaktion här. Den nya stolen sparkade ut de bägge gamla skröfsstolarna som stod och tog plats, och det ledde till att jag kunde flytta in en bokvagn från ett magasin, som i sin tur gav plats åt både bilderböcker som behövde sättas undan och lite faktaböcker som inte fick plats i mina kontorshyllor, och då blev det plats i hyllorna till.... ja ni fattar ungefär. Tisdagsförmiddagen som jag egentligen hade tänkt göra något helt annat försvann, och rätt vad det var stod jag där med en wettexduk och torkade ur tömda skrivbordslådor...

För jag är en tömmare, rensare och slängare. Intar jag en ny arbetsplats så tar det inte lång tid innan jag har blåst den på gammalt skit. Jag klarar inte av att ha skrivbordslådor fyllda med gamla bra-att-ha-saker, och framförallt inte andras gamla bra-att-ha-saker. Eller rader av pärmar fyllda med gamla papper som "kan vara bra att ha, man vet aldrig...". Mötesprotokoll från 1996 och sånt. Ja, man vet ju aldrig.

Andra grejer jag hittade längst ner i lådorna och skåpen? Antikrundan kan komma hit när som helst, säger jag bara. Kvittensblock. Reseräkningsblanketter från 1990-talet. En batteridriven räkneapparat modell större, med en käck liten knapp att trycka på så öppnas en lucka till displayen... Kalkerpapper. ("vad ÄR ens kalkerpapper?" "Jo, barn, det är något du lägger mellan två papper så att det du skriver på det ena pappret går igenom till det andra" "Vadå, som i att 'skriva för hand' eller?" "Jepp." "Coolt!")

Nu ser mitt skrivbord ut som jag vill ha det: tomt ovanpå, och med saker i lådorna som jag använder dagligen. I pedantisk ordning. Andra kan bli nervösa av sånt, vet jag, men nu är det här mitt skrivbord och jag får husera som jag vill. Älskar det!

Och nu står det en kartong på lånedisken där jag har skrivit "Varsågoda!" med fet tuschpenna, och lagt saker i som barnen får ta av, sånt jag hittat i gömmorna: bokmärken, vykort, skrivhäften... de rotar och rotar och är helt lyckliga. Och jag är glad att bli av med det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar