måndag 20 juli 2015

Orientering på Fårö

När jag anmälde mig till att springa Gotlands 3-dagars-orienteringen på Fårö så tänkte jag nog att det skulle bli svårt. Jag hade sprungit orientering på Gotland förut, och det är platt, ofta stiglöst och utan saker i naturen att läsa in sig på. Vi skåningar är rätt bortskämda med stenmurar, tydliga beståndsgränser, små gläntor och sånt där. Kärr och vägar. Men på Gotland? Hällmarker, enar och inga höjder. Så det var på de där hällmarkerna jag skulle springa vilse, trodde jag.

Inte skulle jag sitta mitt i en storskog full med blåbärsris och ljung och förvirrat tugga i mig blåbär efter blåbär och undra var jag var? Inte heller skulle jag bli bli vilsen bland höjdkurvor? Eller springa längs med åsar?

Men det var vad jag gjorde. Det gick verkligen inte bra, det där orienterandet på Fårö. Det pinsamma är att det tydligen inte var så där oövervinnerligt svårt som jag tyckte att det var - de andra i klassen tog sig runt utan större problem. Hon som vann gjorde det på mindre än halva min tid på första etappen, till exempel... Jag är helt enkelt inget bra på att orientera. Face it.

Det här är den korta versionen av mina tre orienteringsdagar:

Första dagen gick egentligen bra fast det var svårt - jag hittade alla kontroller utom en. Men den enda jämra kontrollen tog lika lång tid att hitta som alla de andra tillsammans.
Andra dagen tyckte jag att det gick mycket bättre. Banan var lättare och det var fin, lättlöpt terräng. Ändå missade jag en hel del i orienteringen - ingen jättebom men småmissar. Och alltså kom jag ändå sist i klassen nästan, fast jag tyckte jag sprang så fort...
Tredje dagen var den jag missade första kontrollen, och sen tredje kontrollen, och sedan aldrig hittade fjärde kontrollen. Det bar rätt ut i den vida skogen i Ulla Hau och jag kunde lika gärna ha befunnit mig i Norrland någonstans kändes det som. Jag gick vilse. Ordentligt. Som väl var kunde kompassen så småningom leda mig rakt norrut och till en väg som ledde mot målet. Men fler än de tre första kontrollerna tog jag aldrig.

Här hittar du om du vill de längre versionerna om mina orienteringsetapper, med alla pinsamma detaljer och med kartbilder med gps-rutter på:

Etapp 1
Etapp 2
Etapp 3

Nu är det tillbaka till de öppna klasserna igen för mig. De LÄTTA öppna klasserna. De med stiglöpning och uppfångande föremål (typ hav) i naturen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar