torsdag 28 maj 2015

Om klocktillverkning

Idag blev jag omkörd av en firmabil på motorvägen utanför Malmö. AB M&E Ohlssons Klockgjuteri stod det på den. Och så en bild på en kyrkklocka.

Wow! En klockgjutare! Jag visste inte ens att det existerade sådana längre. Det känns så... 1600-tal liksom? Bygga kyrkor, gjuta kyrkklockor. Eller något som finns i gatunamn i gamla stadsdelar: Klockgjutargränd, Klockgjutargatan. Men en livs levande? Och hur kan det där gå runt - hur många kyrkor byggs det egentligen? Och har de i så fall riktiga klockor? Vad vet jag - jag är uselt insatt i kyrkbyggande och klocktillverkning. Kanske de mest livnär sig på att reparera gamla kyrkklockor?

Så det där fick jag kolla upp. Det var lätt att hitta firman på nätet. (titta här) De finns i Ystad. Och de gjuter visst nya kyrkklockor. Plus att de kan göra klockdragningsmaskiner (bara ordet!), lucköppnare och annat som jag inte hade en aning om att det fanns.

Tänk att det finns klockgjutare! Det är nog inte många barn som säger att de ska bli just det när de blir stora?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar