torsdag 2 oktober 2014

Klågerups folkskola 14 oktober 1948

Till biblioteket där jag jobbar kommer det regelbundet två äldre män som forskar i Klågerups historia. De har samlat mängder av material - kartor, bilder, gamla böcker. Tanken är nog att det hela ska bli en bok så småningom, tror jag. Nu är det i alla fall så att de under en tid kommer att ha en utställning här i biblioteket med ett antal bilder från sitt arbete.

Och när jag nu reste  mig från skrivbordet för att hämta något i en hylla i vårt kontorsrum så stod en av de halvfärdiga utställningsskärmarna där. På den hängde bland annat ett stort svartvitt fotografi föreställande barnen i Klågerups folkskola 14 oktober 1948.

Där blev jag stående. Tittade på barnen ett efter ett. Undrade hur de ser ut nu. Om de lever? De borde vara kanske 78-80 år nu (ser ut att vara i tioårsåldern på fotot tycker jag). Hur blev deras liv? Funderade över rollerna i klassen, tyckte mig kunna urskilja klassens spelevink och vilka som var "tjejerna som bestämde" och vilka som var lite för sig själva, kanske.

Titta på det! Jag har fotat av det med mobilkameran, så kvaliteten är kanske inte topp. Visst avslöjar kläderna och frisyrerna att detta är taget för länge sedan - men se på ansiktena! Kan man förstå att de där barnen nu skulle vara åttioåringar?


2 kommentarer:

  1. Nostalgi, nostalgi! Ungefär så här ser mina bägge storasystrars skolfoton ut, barnen är klädda likadant i skjortor, slipovrar, knästrumpor, klänningar med smock mm. Och frisyrerna också, både flickornas och pojkarnas. Flickorna med den tidstypiska rosetten i håret, även jag hade en sådan frisyr med rosett ungefär fram till jag var fem år, då jag slapp den och fick klippa hellugg istället (tack vare storasyster Siw).
    Och visst är det otänkbart att eleverna på fotot är bortåt åttio år nu (om de är i livet...). Fascinerande, verkligen! (M)

    SvaraRadera
  2. Det här med att klippa hellugg - ett stort steg. Min svärmor har också berättat om när hon äntligen fick klippa hellugg. Hon vet exakt hur gammal hon var då, och hur det kändes. Hon är ungefär i ålder med barnen på fotot.
    (Hon har alltid haft lugg sedan dess...)

    SvaraRadera