måndag 28 januari 2019

Heminredning à la LGs

I sisådär femton år har Lisas rum haft vita väggar, blått golv, blå hyllor, blå fönster och blå lister, samt Astrid Lindgrens sagofigurer målade på väggarna under många timmars slit med tungan i mungipan av dem som då var nyblivna föräldrar och nyblivna husägare med massor av energi. Nu har hon ledsnat på det blå, det vita och Emil i Lönneberga, och vill ha det mer vilsamt i färgerna, bättre förvaring, inte så dragigt (fönstren är rätt trötta) och något nytt. 

Så nu ska det bli nytt. Vi började med en rejäl rensning av prylar och kläder, och sedan föddes idén om att fönsterkupan där det tidigare stått en väl insutten bäddsoffa nu skulle byggas om till en läshörna kombinerad med bättre förvaring. Så: Lisa och jag for till IKEA (medan oäkte maken for till skogs för att initieras i ett exklusivt orienteringssällskap där medelåldern är 73 år)(typ sekt)(hehe)(men initieringsriterna Är Mycket Hemliga) och köpte på oss en rejäl trave platta paket:


De skulle förvandlas till tre byråer och ställas in i kupan som stommen till den där läshörnan.


I vår familj brukar vi dela upp arbetet så här:

Jag (som har idéerna men inte kan skilja en planka från en träbit och kallar alla verktyg för "manick"): Så HÄR kan vi göra! *visar fantastisk interiör skapad av proffsdesigner, hittad på typ Pinterest*
Oäkte maken (som kan benämna allt material med rätta termerna och vet vilket verktyg som funkar var men som helst vill spela World of Tanks 24/7) : Funkar inte. Jättemycket jobb. Typ omöjligt. Blöh.

Så nu hade jag visionen av en "reading nook" som jag sett otaliga bilder av på Pinterest, möbelpaketen från IKEA fanns och jag förberedde mina små rosenöron på de osande eder som brukar uppstå när oäkte maken bygger ihop möbler (han pallar tydligen inte se mig sitta och vända möbelnycklarna bakochfram och passa ihop brädbitarna åt fel håll)... men så blev det inte den här gången. För nu fick vår vän E syn på lådorna, och hon ba: "jag ÄLSKAR att bygga ihop saker från IKEA!" Så hon kom, med skruvdragaren i hand, och skruvade loss av hjärtans lust:


E: Jag bygger!
Oäkte make: Jag kollar!
Lisa: Jag kollar!
Rådig tvååring: Jag ställer mig ovanpå!
Jag: Jag... bloggar om alltihop!


E: Jag fixar!
Lisa: Jag deltar!
Rådig tvååring: Jag håller de fyra leksaksbilarna! Samtidigt! OCH prydnadsäpplet av trä!
Oäkte maken: Jag sågar "det-som-inte-heter-brädor-men-är-det" med min "det-som-inte-heter-såg-men-är-det"!
Jag: Jag städar toan!



E: Jag bygger!
Lisa: Jag håller!
Oäkte maken: Jag bygger!
Rådig tvååring: Jag bygger duplo!
Jag: Jag går och köper bröd i en annan del av byn!


Ja, ni fattar ungefär arbetsfördelningen? Nu är alltså stommen på plats:


Och nu ska vi bara (...)
- komma överens om vilka färger som ska vara på väggarna, på golvet, på gardinerna och draperierna som ska till
- sluta bråka om huruvida det ska vara heltäckningsmatta på golvet eller ej (jag: "jag har sett en bild på internet!" han:"det funkar inte")
- byta fönster till några som inte är blå, femton år gamla och som isolerar bättre (jag: "har en bild i huvudet av fantastisk utsikt och fint ljusinsläpp" han; "det är dyrt, svårt och inte helt säkert att det funkar")
- bygga bokhyllor på sidoväggarna i kupan. För jag har sett en bild på Pinterest. (fast eftersom det är snedtak och ojämnt och allt sånt så är det ytterst osäkert om det funkar att göra alls)(enligt somliga)(inga namn men han är numera invald i ett exklusivt orienteringssällskap)

Fortsättning följer, rafflande bilder utlovas och kanske vi skaffar ett eget konto på Pinterest.

Tack finaste E för all hjälp!

2 kommentarer:

  1. Har tittat in och läst på din blogg, återvänder gärna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt, och du är välkommen! Jag har varit dåligt aktiv på sistone, ska försöka bättra mig :)

      Radera