måndag 25 januari 2016

6 x sörja (plus en smörja)


Dagens sörja 1 - dimman som mer var som att köra bil i havregrynsgröt.

Dagens sörja 2 - den utanför tomten där all snö hade töat och införlivats med bygatans grus och där sedan ett antal grävskopor kört fram och tillbaka i ett gigantiskt lervällingsbad.

Dagens sörja 3 - häcken/hålet/schaktet/diket/gropen i och utanför vår tomt - känns helt surrealistiskt att titta på - särskilt i kombinationen mörker/dimma/ficklampssken. Kändes lite som en brottsplats, att det i det leriga hålet lätt kunde ha skymtat fram en halvt förmultnad hand eller nåt.
Tomten och rabatterna känns liksom så långt bortom gräsmatteklippande, putsande, sekatörsklippande och ogräsrens.

Dagens sörja 4 - sorgen efter min gigantiska fina hosta som praktfullt brett ut sig i hörnrabatten i alla år, typ 2 meter i diameter och som alltid blommar också. It is no more.

Inte den här men en likadan.
Dagens sörja 5 - den jag rensade bort från avloppet under handfatet. (samtidigt som Lisa hade tänkt gå och lägga sig: "Meh! Mamma! MÅSTE du rensa avloppet här JUST NU??) Hur kan det bli plack av samlade hårstrån, tvål och mänskligt avfall, liksom?

Dagens sörja 6 - vattenpölen utanför biblioteket jag inte såg pga sörja 1 (dimman) utan trödde rakt genom med mina inte-tänkta-för-vattenpölar-skinnkängor

Dagens smörja - den jag gjorde med mina kängor, Lisas kängor och mina och Lisas gemensamma kängor. Var väl lika bra när jag ändå höll på att ta bort vattenpölsleran liksom? Skokräm och impregneringssprej och duktighet.

2 kommentarer:

  1. Grävmaskiner, inte grävskopor.Kunde inte låta bli, ha, ha/ Håkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, same same...
      Nu får jag samma känsla som när en av de orangeklädda nedlåtande tittade på mig och förklarade att grävmaskiner var de som gick på larvfötter och hjulgrävare de som (döh!) körde på hjul. (Eftersom jag även med honom okunnigt pratat om "grävskopor" och menat alla sorterna som grävde och lät mycket och gjorde onämnbara saker med mina rabatter.

      Radera