lördag 7 juni 2014

Tre bra saker igen

Här är dagens tre saker som gjort mig glad:

På en bokblogg jag brukar läsa hittade jag en text som ursprungligen sägs ha varit skriven av en mellanstadieelev. Det är en faktatext som heter "Nyttan med kon", där man bland annat får läsa att "kon har fyra ben...Dom heter ko-ben. Dom kan också användas till att dra ut spikar med" eller att "kons valpar heter kalvar. Kalvens pappa heter tjur, och det gör kons man också. Tjuren ger inte mjölk och är därför inte ett däggdjur".
Hur det nu än är med den här textens tillblivelse - om det verkligen var ett barn som skrev den eller ej - så gav den mig ett riktigt gott skratt. Läs hela texten här!

Att jag idag lät mig själv få slippa alla måsten och ärenden och bara tillät mig att sitta och läsa en bra fantasybok hela dagen.



Och det här: de ljusa junikvällarna som är något alldeles fantastiska. Man kan få för sig att sticka ut och springa vid åttatiden på kvällen om man vill. Nio med, faktiskt. Och när det blir mörkt så blir det liksom inte så där decembermörkt, utan ett mer grått och snällt mörker. Ett mörker fullt med koltrastar och näktergalar som inte har vett att gå och lägga sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar