måndag 17 december 2012

Om möss och bilar

Nu måste jag bara få gnälla av mig lite. Annars kommer jag snart att ställa mig någonstans och banka huvudet i väggen i ren frustration. Visst - vi är friska och vid liv och så och ingen har blivit av med jobbet och huset står kvar. Ingen tsunami eller böldpest eller svält - men ibland hopar sig vardagsproblemen alldeles för mycket så att man nästan vill skrika rätt ut.

Idag är en sådan dag.

Fortfarande står husbilen utanför en verkstad i Uppsala. Vi vet inte vad det är för fel på den än för de har mycket att göra och har inte hunnit titta på den. Vi vet inte vad det kommer att kosta eller hur/när vi ska få hem den. Volvon bär sig åt som den brukar göra veckan innan ett av sina "motorfelsåterfall" och kommer endera dagen att börja brumma och skaka och vägra gå fortare än 80. Motorlampan lyser fortfarande på Subarun och vi behöver lämna in den på verkstad och byta ut avgasrören. Men så vet vi inte hur mycket pengar vi måste lägga på husbilen och så går bara dagarna.

Och så är det de där j-la mössen.

Igår tog Håkan ut en mus som gått en hastig död till mötes i fällan i köket. I natt hade det smällt igen och det var bara för mig att bära ut museländet och dumpa i åkern. Yagh! Och när jag ändå var inne i äcklet så kollade jag om det fanns någon mus i fällan bakom luckan i Lisas rum (till en krypvind). Visst. Den hade suttit där länge. Mycket länge. Polarna hade ätit av den och det gick knappt att se att det hade varit en mus. Men ut med det hela och försöka att inte kräkas på vägen och så göra rent efteråt (polarna hade inget bordsskick så de hade lämnat kladdiga rester efter sin middag). Och sen var det dags att ta tag i Eriks garderob. Nämligen luktade det illa i Eriks rum i går kväll. Och nu på morgonen sa han att vi nog måste kolla hans garderob för att det luktade väldigt illa från den. Min kännar-näsa sa mig utan större tvekan att här låg nog en död mus. Eller två.

Erik har en mycket stor garderob. Det är inte bara kläder där, utan även extratäcken, pussel, gamla leksaker, böcker...massor. Och jag gick igenom allt. Försiktigt, för jag ville inte ha en f.d mus utskakad hursomhelst på golvet. Men jag kunde efter en timmes letande konstatera att det inte fanns någon död mus i garderoben. Dock hade lukten blivit mycket värre. Nu luktade det i hela rummet - ruttet, dött och vedervärdigt. Och jag hittade ingenting. Jag har fortfarande inte hittat någonting fast jag har letat i alla vrår och bakom och under allt. Alltså måste museländet gått och dött inne i väggen någonstans. Eller i trossbotten. Och vi kommer inte åt den. Det luktar så mycket att vi får hålla dörren stängd till Eriks rum och han kommer inte att kunna vara där eller sova där. Mus-....(mycket fult ord)... - kunde du inte gå och dö i fällan som alla andra?

Och som om det inte räckte med det här så kör vädret någon slags improviserad illustration till Fifty Shades of Grey. Med inslag av lera och is.

Tror jag behöver en stor skål ostbågar i kväll. Fast det är måndag. Om inte döda-mus-lukten har tagit över hela huset by then för då vill jag bara kräkas i stället.

8 kommentarer:

  1. Blä och usch och fy! Jag får väl vara glad att vi bara har en strulande värmepump och -panna. Det blir lite kyligt mellan varven men det luktar iaf inte rutten råtta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det hade vi för ett tag sen! Elementen vägrade gå igång så vi byltade på oss många tröjor och undrade hur vintern skulle bli. Men sen rätt vad det var en eftermiddag så hostade två element igång. Och efter ett par timmar kastade de andra också in handduken och gav sig. Vi fick värme. Och pannan kanske håller en vinter till.
      Visst ÄR det kul att ha hus??
      (på sommaren!!)

      Radera
  2. Vi slutade med gift pga att vi inte ville ha möss som dog där man inte kommer åt dom. Lukten går dock över efter någon vecka, gäller bara att överleva den veckan.

    Det gäller att komma ihåg att kolla fällorna. Bra när man hör när de smäller men det är ju inte alltid någon är i närheten. Svårt att höra inifrån en krypvind.

    SvaraRadera
  3. Det är faktiskt första gången på de tolv åren vi bott här som någon mus har dött där vi inte kommit åt den - vi har väl haft tur. Vi har iofs inte använd gift heller.

    Upptäcker man en fälla som inte blivit tömd så är det ju enkelt att lokalisera lukten i alla fall. Om än äckligt att tömma fällan...

    Vi försöker överleva de närmaste lukt-dagarna. Just nu bränner vi doftvax som täcker över kadaverlukten rätt bra, men det stinker i stället som billiga hörnan på taxfree-parfymavdelningen.

    SvaraRadera
  4. Fy för mössen denna höst! Vi har passerat tvåsiffrigt i fällorna...
    Jag kommer nog aldrig att vänja mig vid att tömma fällorna. Brukar med varierande framgång försöka muta barnen att sköta det när maken inte är hemma.

    Föredrar ändå fällor framför gift.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också vi har passerat tvåsiffrigt...
      Det tog lång tid innan jag kunde få mig till att tömma fällorna. Det är verkligen inte kul (särskilt inte momentet öppna-upp-den-och-ta-ut-kroppen-och-slänga-iväg). Men barnen vägrar prompt att bli mutade och den oäkte maken är inte alltid till hands. Fast det är faktiskt han som tömmer fällorna tre gånger av fyra.

      Radera
  5. Ibland är det motigt värre kan det tyckas. Trasiga bilar, dyra reparationer,levande och döda möss, jobbigt väder, sena bussar,förkylningar mm mm.
    det syns ingen ände på eländen. Men rätt som det är så vänder det och det kommer, det kommer en vår!
    "Somliga dagar går allt så lätt solen skiner och allting blir rätt, andra dagar går allt på sne, försöka med något är ingen idé." Ungefär så är väl livet...
    Nu hoppas jag på en somlig dag!
    (Idag sänktes t ex räntan och så har jag gjort chokladöverdragen lakritskola med flingsalt till dig)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad jag längtar efter en "somlig-solskensdag"!
      Och jag ser mycket fram emot den där kolan...

      Radera