fredag 31 augusti 2012

Den låter ihåligt. Nästa!

Lisa visade sig när terminen började ha vuxit ur sin fiol. Vi fick raskt besöka N. Nilsson fiolbyggare i Malmö för att köpa en 3/4 fiol som det heter. Inte mig emot (eller jo, det kostar pengar att byta fiol. Mycket pengar.) N. Nilsson fiolbyggare måste vara en av världens finaste butiker. Där finns violiner. Och violor. Och cellos. Och stråkar. Och gamla cellos och dyra violiner och noter och miljoner saker att titta på. Och så mitt i allt står Roland, trygg, med den där enorma kunskapen som han mer än gärna delar. Lisa fick med sig 6 olika fioler till provrummet med samma prisklass och märke. Men ändå låter de olika. Och så ska man välja stråke också. Vi stod i alltså i ett speciellt provspelarrum och Lisa spelade och spelade, testade och testade, gillade eller dömde ut. "Den här låter ihåligt". "Den här gnäller". "Den här låter för skrikigt och gällt". "Den här stråken darrar". Jag hörde ingen skillnad men det gjorde hon. Och vi gick därifrån med en ny fiol, ny stråke, ny fiolväska (det heter fioletui och kostar läskigt mycket pengar). Och så faktiskt ett bokstöd åt mig också. Sa ju att det är en fantastisk affär.

4 kommentarer:

  1. Det krävs en hel del självförtroende av en 11-åring för att göra ett sånt test. Jag är imponerad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, hon är duktig! Fast det var ju bara hon och jag där inne i rummet så hon kunde säga och tycka vad hon ville.
      I och för sig så hördes allt det hon spelade ut i resten av huset (affären är ingen affär - det är ett helt hus) men hon spelade stycken hon verkligen kunde redan bara för att kunna jämföra ordentligt.

      Radera
  2. Jag bodde precis vid den butiken som barn och gick/åkte förbi ofta och var alltid så nyfiken på hur det såg ut där inne...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gjorde du? Vad kul! Jag tror att det där är den sortens butik som alltid har sett likadan ut år efter år - man får den känslan där inne.

      Radera